facebook
Grupa ADream - Agencja Interaktywna Kraków

Landing Page – Wszystko co musisz wiedzieć aby działać w internecie skutecznie

 

Co to jest Landing Page?

Landing Page, strona docelowa, strona lądowania jest to pierwsza strona na którą trafia użytkownik pozyskany dzięki podejmowanym przez firmę działaniom promocyjnym. Strona docelowa może być stroną samodzielną, mikrostroną, a także elementem większej witryny lub portalu. Najczęściej użytkownicy trafiają na tę stronę po kliknięciu w banner reklamowy, mailing, link sponsorowany lub inny link reklamowy. Landing Page jest naturalnym rozszerzeniem tego co prezentujemy w reklamie. Głównym celem Landing Page jest zrealizowanie ustalonego celu tzw. konwersja.

W zależności od przyjętej strategii marketingowej, konwersja oznacza wykonanie przez użytkownika działania zaplanowanego na początkowym etapie kampanii.

 

Jakie to mogą być cele?

  • rozpoczęcie procesu zakupu
  • pozostawienie danych kontaktowych (przeważnie e-mail lub nr telefonu)
  • rejestracja w serwisie
  • powiadomienie innych użytkowników o akcji/ofercie zamieszczonej na Landing Page
  • przekonanie się do marki – spędzenie odpowiedniej ilości czasu na stronie, obejrzenie filmów, przeczytanie broszurek
  • pobranie raportu
  • wysłanie zapytania ofetowego

Sukces naszej kampanii będzie między innymi zależał od tego czy dobrze ustalimy cel.

Dlaczego Landing Page w świecie e-marketingu rosną jak grzyby po deszczu?

Dobrze działający Landing Page to taki, który pozwala nam uzyskać wysoką konwersję. (Konwersja to stosunek wszystkich użytkowników, którzy odwiedzili stronę do osób, które wykonały zamierzoną przez nas akcję) Jednym z najczęstszych błędów, z których wynika niska skuteczność reklam jest kierowanie ruchu z reklam na stronę firmową. Zazwyczaj strona firmowa jest stroną informacyjną, bez zaplanowanych celów sprzedażowych z ogromną ilością rzeczy odwracających uwagę potencjalnego klienta. Konwersja na takiej stronie może wahać się w granicach od 1 do 3%. Biorąc pod uwagę koszty reklamy efekt takiej kampanii jest bardzo słaby, a firma po kampanii ponosi jedynie straty. Celem kampanii jest osiągnięcie takiego przychodu, aby z zysków finansować kolejne akcje promocyjne. Aby było to możliwe należy popracować nad wskaźnikami konwersji. Tutaj wracamy do stron typu Landing Page, które od początku do końca są zaplanowane z myślą o akcji jaką użytkownik ma wykonać, aby firma mogła zarabiać pieniądze. Kierując ruch na stronę klienta uzyskanie pożądanych wyników jest praktycznie niemożliwe.

Nadmiar ilości tekstu na stronie

Mamy tylko 8 sekund! Żyjemy w czasie kiedy strony się skanuje, a nie czyta. Nikt nie ma czasu ani cierpliwości na pokonywanie bloków treści. Im krócej, tym konkretniej i lepiej. Liczy się tylko to, co internauci dostrzegą. Pamiętaj, tylko 8 sekund lub użytkownik zamknie stronę.

Nagłówek

Każdy Landing Page powinien mieć dobry nagłówek, hasło reklamowe, które jest rozwinięciem haseł używanych w reklamie. Jednozdaniowe hasło jest tym do czego dążymy. Hasło powinno znajdować się w centralnym miejscu strony. Idealnym nagłówkiem byłby nagłówek składający się z maksymalnie pięciu słów. Nagłówek musi zachęcić użytkownika do zapoznania się z kolejnymi elementami strony. Jak stworzyć idealny nagłówek? Oto kilka punktów, na które warto zwrócić uwagę:

  •  Zadaj sobie pytanie co wyróżnia propozycję wartości Twojej firmy od propozycji konkurencji
  • Rozważ użycie „Call to action” już w tytule
  • Pokaż jaką wartość wnosisz ze swoim produktem/usługą w życie klienta
  • Dobierz słowa, które w wyjątkowy sposób zwrócą uwagę odbiorcy
  • Wykaż się kreatywnością i pobudź wyobraźnię.
  • Użyj obrazków.

Pamiętaj, że to ma być pierwsza rzecz na jaką użytkownik zwróci uwagę.

Język korzyści w punktach

Poniżej dobrego nagłówka powinny być wyeksponowane w punktach korzyści. Idealnie jest jeśli uda nam się zamieścić na stronie nie cechy produktu ale korzyści wynikające z jego cech.

  • Cecha: lampka jest fluorescencyjna i koloru zielonego
  • Korzyść: odnajdziemy ją nawet gdy nam upadnie nocą w lesie i się wyłączy.
  • Cecha: 100% szczelności
  • Korzyść: 50% niższe rachunki za ogrzewanie

 To wartość, którą dany produkt wnosi w nasze życie,  jest tym co wpływa na decyzje zakupowe konsumentów.

Wezwanie do akcji tzw. „Call to action”

Landing Page tworzymy w celu wykonania przez użytkownika konkretnej akcji. Naszym zadaniem jest jasno im to zakomunikować. W tworzeniu Landing Page używamy przycisków „Call to action”, które potwierdzają podjętą przez użytkownika akcję, np „Pobierz formularz”, „Pobierz raport”, „Poproś o ofertę”. Musimy zadbać aby przycisk ten był bardzo dobrze wyeksponowany. Warto wybrać kolor przyciągający uwagę. Natknąłem się kilka lat temu na wyniki badań, które pokazały, że zaokrąglone pomarańczowe przyciski osiągały lepsze konwersje o 4% niż inne typy przycisków. Nie możemy przesadzić z ilością wezwań do akcji. Najlepiej aby na ekranie powitalnym był widoczny jeden przycisk. Powielić go możemy na samym dole strony aby użytkownicy, którzy przejrzą całą stronę i zadecydują, że chcą wykonać odpowiednią akcję nie musieli wracać ponownie na samą górę.

Zdobycie zaufania

Naszym zadaniem jest przekonanie potencjalnych internautów do wykonania zaplanowanego przez nas celu. Jeśli nie pokażemy co użytkownik na tym zyska, nie uda nam się tego osiągnąć. Dobrym pomysłem poza wypunktowanymi wcześniej korzyściami jest wykorzystanie tzw. społecznego dowodu słuszności („Wywieranie wpływu na Ludzi” Robert Cialdini) poprzez pokazanie kto już korzysta z naszej oferty. Umieszczanie pozytywnych rekomendacji również przyczyni się do poprawienia wskaźników konwersji. „Skoro inni korzystają i polecają to ja też będę zadowolony”.

Spójność przekazu – Jaka reklama taki Landing Page

Kreacja reklamowa powinna ściśle korespondować ze stroną Landing Page. Materiały reklamowe muszą być ze sobą spójne. W kreacjach reklamowych naszej klientki z Dogosfera.pl oferującej karmy firmy Wolfsblut używaliśmy zawsze tych samych przyjemnych szczeniaczków zarówno na reklamach jak i w sklepie. Gdy pokazujemy słodkiego Chihuahua w banerze reklamowym, na Landing Page nie będziemy używać szczerzącego zęby Rottweilera. Istotne jest również to, że nie użylibyśmy psów w kreacjach banerowych reklamujących materiały budowlane. W ten sam sposób reklamując drogie perfumy nie użyjemy w materiałach reklamowych nastolatki, ponieważ już przy pierwszym zetknięciu z marką mamy niespójny przekaz i dysonans – oczekiwalibyśmy raczej ekskluzywnej, dojrzałej, pewnej siebie kobiety.

Świat usłany grafiką

Landing Page powinna cechować skromność, choć grafika jest dość istotnym akcentem. Pierwsze wrażenie robi się tylko raz, dlatego wato zadbać aby strona byłą przyjemna dla oka. Musimy zachować umiar, ponieważ najlepiej sprawdzają się minimalistyczne rozwiązania. Wszystkie zbędne elementy jak linki, ozdobniki, długie teksty radzimy usunąć. Dłuższe opisy i regulaminy ( ale tylko jeśli muszą się znaleźć na stronie) lepiej otworzyć w nowej karcie. Wszystko co może rozpraszać użytkowników i przeszkadzać w zrealizowaniu zamierzonego celu musimy usunąć.

Testy A/B – ciągłe optymalizacje

Strony Landing Page mają taką zaletę, że możemy testować ich różne wersje. Czasem kilka drobnych kosmetycznych zmian sprawia, że konwersja rośnie o kilkanaście procent. Nasz Landing powinien cały czas się zmieniać. Testujemy dwie wersje i wybieramy tę, która jest skuteczniejsza, potem znowu dwie i tak kilka razy.

Podsumowujac:

Przykładowe elementy które warto rozważyć przy tworzeniu strony Landing Page:

Tagi:

Łukasz Pach

Miłośnik marketingu, zarządzania i ebiznesu. Zewnętrzny doradca dla firm, szkoleniowiec z marketingu oraz strategii pozyskiwania ruchu na stronach internetowych. Jako absolwent Krakowskiej Politechniki porzucił inżynierskie zacięcie na rzecz zgłębiania arkanów życiowej miłości - marketingu i zarządzania - najsilniejszego uzależnienia oraz pasji. Przez 4 lata pracownik firmy Bard Centrum Gier zajmujący się marketingiem oraz PR firmy co pozwoliło na tworzenie comiesięcznych najbardziej szalonych onlinowych kampanii marketingowych. Wyznawca Facebooka jako podstawowego narzędzia do planowania grup docelowych pod względem demograficznym i behawioralnym dla sklepów internetowych. Fan ekonomii społecznej. Stale od 2005 roku poszerza swoją wiedzę z zakresu marketingu, zarządzania i ebiznesu. Od 2011 roku współwłaściciel Agencji Interaktywnej ADream.

Komentarze

komentarzy

Skomentuj

12 + five =

Top