pozycjonowanie w mapkach Google – testy

Odkąd tylko w wynikach wyszukiwania pojawiły się mapki Google zastanawiam się czym Google kieruje się przy „rozdawaniu ” miejsc w swoim rankingu. Dla niewtajemniczonych wyjaśniam co to są miejsca i mapki Google i dlaczego są takie ważne.  Jak widzimy na załączonym obrazku, gdy wpiszemy frazę „Rehabilitacja Kraków” najpierw pojawiają się trzy reklamy AdWords. U uwagi na fakt, że fraza jest bardzo popularna po prawej stronie również widzimy reklamy AdWords. Zaraz pod pierwszymi trzeba reklamami widzimy strony firm z adresami które Google przyporządkował jako najtrafniejsze odpowiedzi na zapytanie dotyczące „Rehabilitacji Kraków”. Poniżej widzimy wyniki organiczne/naturalne. Wiedząć, że na pierwsze miejsce przypada ponad 50% kliknięć użytkowników wpisujących daną frazę, pozycjonowanie w mapkach google dla firm pozycjnerskich jest jak najbardziej oczywistą sprawą, tz, oczywiste jest, że chcemy aby trafił tam nasz klient ale od czego to zależy?

 

Chciałbym wam przedstawić wyniki mojej obserwacji dotyczące tej fazy. Założeniem Google jest aby użytkownicy otrzymywali jak najbardziej trafne wyniki na swoje zapytania. Algorytm który odpowiada za przedstawione na daną frazę w wyszukiwarce wyniki jest oczywiście tajemnicą jednak zawsze pozostawiam testy oraz ogólnie udostępniane informacje o kierunku rozwoju.

Zaobserwowałem ostatnio bardzo ciekawy przypadek. Przyjrzyjmy się stronom które pojawiły się w mapkach Google na frazę rehabilitacja kraków.

 

Pojawiają się strony firmowe razem z adresami. Wiele z nich widnieje od lat w sieci. Jedna z nich szczególnie przykuła moją uwagę. Wracając do idei Google czyli przedstawienia wyników jak najbardziej trafnego odpowiadających zapytaniu użytkownika zastanawiałem się co wpłynęło tak pozytywnie na algorytm, że Google zaproponował stronę rehadysc z Wieliczki?

Firm które swoją stronę dodały do miejsc Google jest ponad pięćdziesiąt, więc powodem nie było to, ze Google wyświetlił wszystkie firmy i dodatkowo firmę z Wieliczki. Stwierdziłem, że muszę sprawdzić co kryje się za adresem rehadysc. Nie wyobrażacie sobie jakie było moje zdziwienie gdy zobaczyłem komunika:

„Strona w budowie, domena została zarezerwowana przez domeny.onet.pl”.

 

Nie mogłem wręcz uwierzyć, że na tak popularne hasło jak Rehabilitacja Kraków pojawił się wynik z pobliskiej miejscowości zamiast z centrum Krakowa (jak zazwyczaj) i to jeszcze w dodatku ze stroną w budowie. Nie dawało mi to spokoju. Stwierdziłem, że trzeba sprawdzić linki prowadzące do strony/backlinki.

Wyniki prezentowały się następująco:

 

Nie do wiary. Jedyny link jaki udało mi się namierzyć jest z zabawnej strony webworth.pl pokazującej ile warta jest dana strona np. (Webworth.pl, szacunkowa wartość to 67 piw). To oczywiście o niczym nie świadczy ponieważ do strony może prowadzić wiele linków jednak wszystkie na przekierowaniach 301. Intuicja mówi mi jednak, że strona rehadysc która nie ma nawet roku nigdy po prostu nie powstała i potwierdza to webarchive gdzie nie widać, żadnej kopii tej strony. Nie miałem żadnych pomysłów na to dlaczego akurat ten wynik został wyświetlony na słowo kluczowe rehabilitacja Kraków. Moje przypuszczenia idą w kierunku samego słowa kluczowego w nazwie mapki i jednocześnie strony na google plus mianowicie rehabilitacja. Nic więcej tylko słowo kluczowe. Dzisiaj zaczynam kolejne testy zobaczymy jaki będzie ich wynik.

 

Edit: strona wypadła po 3 tygodniach z top 10.

 

Łukasz Pach

Miłośnik marketingu, zarządzania i ebiznesu. Zewnętrzny doradca dla firm, szkoleniowiec z marketingu oraz strategii pozyskiwania ruchu na stronach internetowych. Jako absolwent Krakowskiej Politechniki porzucił inżynierskie zacięcie na rzecz zgłębiania arkanów życiowej miłości - marketingu i zarządzania - najsilniejszego uzależnienia oraz pasji. Przez 4 lata pracownik firmy Bard Centrum Gier zajmujący się marketingiem oraz PR firmy co pozwoliło na tworzenie comiesięcznych najbardziej szalonych onlinowych kampanii marketingowych. Wyznawca Facebooka jako podstawowego narzędzia do planowania grup docelowych pod względem demograficznym i behawioralnym dla sklepów internetowych. Fan ekonomii społecznej. Stale od 2005 roku poszerza swoją wiedzę z zakresu marketingu, zarządzania i ebiznesu. Od 2011 roku współwłaściciel Agencji Interaktywnej ADream.

Komentarze

komentarzy

Skomentuj

three + 9 =

Top