Ewolucja architektury serverless: Przykłady zastosowań w różnych branżach
biznes
Co sprawia, że jesteśmy zadowoleni z pracy?
Zwykło się zakładać, że ludzie pracują jedynie dla pieniędzy, a codzienne wstawanie i wykonywanie służbowych obowiązków to tylko środki do osiągnięcia jednego celu, jakim jest wypłata. Czy rzeczywiście tak jest? A może chodzi o coś więcej niż gratyfikacje finansowe?
Dan Ariely przyglądnął się zagadnieniu bliżej i podczas konferencji TEDx przedstawiał bardzo prostą koncepcję przytaczając szereg ciekawych badań. Video znajduje się na samym dole tego posta.
Można uznać, że z pracą jest trochę tak, jak np. ze wspinaczką wysokogórską. Książki o alpinizmie dużo częściej opowiadają o poświęceniu, bólu, odmrożeniach, a osiągnięcie sukcesu stanowi jedynie szczęśliwe zakończenie historii. A jednak, mimo tak krótkiej chwili prawdziwego zadowolenia, alpiniści wracają w góry, zdobywają kolejne szczyty, świadomie narażając się na ponowne niedogodności, wyczerpanie i ryzyko. Ale co wspólnego wspinaczka ma z pracą?
WYSIŁEK
Dla większości osób pieniądze są ważnym aspektem pracy zawodowej, lecz nie najważniejszym. Stuprocentowe zadowolenie osiąga się na inne sposoby. Do satysfakcji z pracy potrzebne jest podjęcie wysiłku. Dopiero świadomość trudu włożonego w realizację celu sprawia, że sukces smakuje wyśmienicie.
ZNACZENIE
Do odczucia satysfakcji zawodowej trzeba najpierw dostrzec znaczenie swojej pracy. Ten warunek musi zostać spełniony, żeby pracownikom zależało na sumiennym wykonaniu powierzonych im zadań. Nikt nie chce pracować dla samej pracy. Nawet zapłata nie jest w stanie wypełnić luki, jaką powoduje brak dostrzegalnego sensu w tym, co się robi. Badania na budowaniu robotów z klocków Lego, które opisuje Dan świetnie to pokazują.
UZNANIE
Uznanie powinno być jednym z najważniejszych elementów pracy. Pracownik nie czuje dostatecznej motywacji i nie widzi sensu podejmowania starań, jeśli wie, że nie zostanie za nie doceniony. Ignorowanie wysiłku podwładnych odbiera im chęć do działania, a to przekłada się na niższą efektywności całej firmy. Badania wykazują, że nawet drobne zainteresowanie czyjąś pracą jest dla pracownika źródłem przynajmniej minimalnej satysfakcji.
ZAANGAŻOWANIE
Jeszcze jednym, istotnym elementem zadowolenia z pracy jest umiejętność szczerego zaangażowania się w jej wykonywanie. Własna świadomość czasu i siły włożonych w wykonanie zadania sprawia, że pracownik bardziej docenia efekty swoich starań. Jeśli więc wie, jak wiele zrobił, a do tego widzi, że jego praca korzystnie wpływa na firmę, to czuje szczerą satysfakcję. Ta natomiast pozwala czerpać dalszą motywację do podejmowania nowych wyzwań.
Jak widać, zadowolenie z pracy nie wynika wyłącznie z zapłaty. Aby odczuć satysfakcję, potrzebny jest szereg dodatkowych elementów: wyzwanie warte podjęcia wysiłku, uznanie ze strony szefa i/lub współpracowników, przywiązanie i wynikające z tego zaangażowanie oraz świadomość, że wykonywana praca jest potrzebna.
Niestety, choć motywowanie zespołu wydaje się stosunkowo łatwe, to niszczenie zapału do pracy jest jeszcze prostsze. Można do tego doprowadzić nawet przez nieuwagę. Dlatego tak ważne jest umiejętne prowadzenie zespołu pracowników przez kompetentnego szefa. Odpowiedni system motywacyjny i budowanie właściwych postaw w firmie to jeden z najważniejszych kroków do stworzenia zaangażowanej, produktywnej kadry.
Obejrzyjcie koniecznie całą.
- Podziel się artykułem: