Organizacyjny podział ról w nowoczesnej firmie

Silne przedsiębiorstwa utrzymują się na rynku dzięki stałej ewolucji i przemyślanemu dostosowywaniu swojej strategii do zmieniających się trendów. Nawet firmy powstałe w XXI w., jeżeli nie idą z duchem czasu i nie wprowadzają innowacyjnych rozwiązań, mogą stać się przestarzałe. Dotyczy to również podmiotów o ugruntowanej już pozycji. Jeśli nie będą sięgały po nowe środki, by posuwać się naprzód, ich wzrost w końcu spowolni. Dzieje się tak, ponieważ działania, które pozwoliły im odnieść sukces kilka lat temu, dzisiaj prawdopodobnie są już nieskuteczne. Jak nie dopuścić do takiej sytuacji? Kluczem do sukcesu jest odpowiedni podział ról na najważniejszych stanowiskach.

 

Dlaczego przedsiębiorstwo wymaga zmiany modelu biznesowego?

Potrzeba zmiany strategii nie oznacza, że jest ona zła. Warto pamiętać, że to właśnie dzięki niej firmy o ugruntowanej pozycji znalazły się w tym miejscu, w którym są obecnie. Ich dotychczasowy sukces oznacza, że odkryły optymalny model biznesowy i efektywnie go ulepszały. Niemniej, w XXI w. to zbyt mało, żeby osiągnąć satysfakcjonujący, a zarazem trwały wzrost. Opcją pozwalającą utrzymać dobre wyniki jest albo wprowadzenie na rynek konkurencyjnej oferty, albo stworzenie nowego, innowacyjnego modelu biznesowego. To niemal pewne, że aktualny model nie jest w stanie zagwarantować dalszych wzrostów na zadowalającym poziomie.

 

Szybkie tempo rozwoju gospodarczego wymaga szukania nowych możliwości rozwoju. Optymalnym modelem jest sprawne połączenie eksploatacji z eksploracją. Jest to nic innego, jak maksymalne wykorzystanie dotychczasowych zasobów materialnych i niematerialnych przedsiębiorstwa (eksploatacja) przy jednoczesnym, intensywnym poszukiwaniu innowacyjnych narzędzi dalszej ekspansji rynkowej (eksploracja). To symultaniczne postawienie na optymalizację i innowację, zarządzanie strategiczne i operacyjne, rozwój krótko- i długookresowy. Żeby było to możliwe, przedsiębiorstwo potrzebuje dyrektora dbającego o dotychczasowe sprawy firmy (CEO) i dyrektora, który skupi się na przyszłości firmy (CE).

 

Kto w firmie powinien odpowiadać za innowacje?

Stanowisko Chief Entrepreneur, czyli CE jest nieocenione w przedsiębiorstwach, których ambicją jest dalszy rozwój i sprostanie oczekiwaniom współczesnego rynku. Według ekspertów, takich jak choćby Alexander Osterwalder – przedsiębiorca uważany za wizjonera biznesu, to właśnie CE powinien zająć się kreowaniem przyszłości firmy. Podczas gdy CEO, czyli dyrektor generalny, zajmuje się tymi działaniami rozwojowymi, które dziś uważane są za stary model prowadzenia biznesu, CE powinien pracować nad wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań i proponować radykalne zmiany.

 

Osterwalder oraz działający z nim w tej materii eksperci doświadczeni w zakresie strategii, innowacji i przedsiębiorczości: Rita McGrath, Steve Blank, Henry Chesbrough i Yves Pigneur, wszyscy oni zgodnie twierdzą, że każdy dyrektor generalny potrzebuje wsparcia w postaci CE, który będzie czuwał nad innowacjami, kreował procesy i mobilizował do zmian. To właśnie CE ma sterować poszukiwaniami nowych obszarów rozwoju i stymulować firmę do odkrywania nowych możliwości nawet wtedy, gdy ta odnosi sukcesy. Przy dzisiejszym tempie zmian, chwilowe stanięcie w miejscu może bowiem okazać się katastrofalne w skutkach.

 

Dlaczego Twoja firma potrzebuje stanowiska Chief Entrepreneur?

Jak już zostało napisane, zadania wykonywane przez CEO nadal są potrzebne, jednak nie wychodzą naprzeciw wszystkim oczekiwaniom współczesnego rynku. CE ma zadbać o przyszłość firmy. Na podstawie jej doświadczenia i po dogłębnej analizie rynku oraz konkurencji, CE wraz z zespołem zajmuje się opracowaniem zupełnie nowych modeli biznesowych. Poznając wiele opcji, weryfikuje poszczególne możliwości i wybiera te, które dają największe szanse powodzenia. Zespół pod dowództwem CE śledzi też trendy i zachowania rynkowe szukając tych, które można zastosować lub skutecznie zmodyfikować i dostosować do potrzeb firmy. Podejmuje także ryzyko eksperymentów biznesowych i opracowuje metody szacowania postępów uzyskanych dzięki nowym rozwiązaniom. Kiedy CEO skupia się na tym, co tu i teraz, CE zabezpiecza firmę w dalszej perspektywie.

 

Co wyróżnia dobrego CE?

CE jest niezależny od CEO. Pełnione przez nich funkcje są równie znaczące i obaj powinni doskonale się uzupełniać, lecz jednocześnie różnić się podejściem do przedsiębiorstwa. Budujący przyszłość firmy Chief Entrepreneur musi nie tylko znać się na biznesie, ale też szczerze się nim pasjonować. Jego wiedza i umiejętności są podstawą, lecz bez zaangażowania i zamiłowania do pracy nie będzie w stanie notować oczekiwanych wyników. Nie da się jednak ukryć, że doświadczenie ma ogromne znaczenie. Najbardziej pożądani CE zdążyli już w swojej karierze zbudować milionowy biznes, zaczynając od zera!

Wartościowy CE powinien również prezentować określone cechy, dzięki którym firma zyska większe szanse powodzenia. Przede wszystkim wymaga się od niego:

  • zdolności dyplomatycznych, które pozwalają przedstawiać swoje wizje i plany w sposób, który zostanie zaakceptowany przez sceptyków,
  • wiary w to, że wszystko jest możliwe, a wszelkie przeszkody zostaną pokonane,
  • otwartości na propozycje i nowe rozwiązania,
  • odwagi i zdecydowania w podejmowaniu skalkulowanego ryzyka,
  • wrodzonej charyzmy pozwalającej skompletować zespół specjalistów, którzy zajmą się eksploracją,
  • entuzjazmu do pracy i stawianych przed sobą wyzwań,
  • pracowitości, która na każdym wysokim stanowisku jest fundamentalna!

 

Jak ukierunkować przedsiębiorstwo na innowacje?

  1. Podstawowym krokiem do zwiększenia nacisku na innowacje jest wspomniana zmiana struktury organizacyjnej firmy. Eksploatacja współistniejąca z eksploracją to konieczność we współczesnym, chcącym się rozwijać przedsiębiorstwie.
  2. Chief Entrepreneur i Chief Executive Officer powinni sprawować jednakową władzę, skupiając się jednak na zgoła innych sprawach. Podczas gdy CEO będzie pochłonięty bieżącymi sprawami, CE powinien wybiegać daleko w przyszłość firmy.
  3. CE powinien nie tylko zarządzać zespołem zajmującym się opracowywaniem nowych rozwiązań rozwoju firmy i portfelem eksperymentów, ale też dbać o kulturę innowacyjności.
  4. Skupić należy się nie tyle na innowacjach przyrostowych, które podtrzymują bieżącą kondycję firmy, ale na innowacjach transformacyjnych, które pozwalają odkrywać nowe horyzonty i potencjalne, destrukcyjne modele biznesowe.
  5. Oferowane nowe technologie powinny łączyć się z zachęcającą propozycją wartości i doskonale opracowanym modelem biznesowym.

 

Źródło: https://hbr.org/2015/06/the-c-suite-needs-a-chief-entrepreneur

Źródło: https://www.strategyzer.com/blog/posts/2015/6/29/the-c-suite-needs-a-chief-entrepreneur

 

  • Podziel się artykułem:

Serwis www – główny specjalista ds. wsparcia sprzedaży, czyli nasz artykuł dla magazynu INMAG

następny