Branding w tradycyjnym ujęciu to proces budowania świadomości marki w umyśle konsumenta. Wraz z rozwojem nowych technologii techniki brandinowe ewoluują. Nie znaczy to jednak, że wcześniejsze stają się nieaktualne, ale że nowe stanowią nadbudowę tych zasad.
Kiedy kilkanaście lat temu na rynku pojawiał się nowy produkt przygotowywaliśmy dla niego pełną identyfikację wizualną zawierającą takie elementy jak m.in. projekt logo, projekt opakowań produktu, prezentacji usługi (np. drukowany katalog), ulotki, zaproszenia, gadżety. Dziś te elementy wciąż stanowią podstawę, ale branding rozszerzył się kilkukrotnie. Firmy walcząc o uwagę odbiorców muszą skupić się na detalach w przedstawieniu swojego brandu. Przykładowo, logo pojawiają się niemalże na każdym etapie produkcji, prezentacji i sprzedaży usługi lub produktu. Obrandowane palety, na których przewożone są towary, wyszukane gadżety z logo Klienta (nie tylko kubki czy długopisy), nowocześnie zaprojektowane prezentacje wspierające sprzedaż – to nasza codzienność w pracy. Do tego należy dodać wizerunek w sieci. Całość elementów wpływających na wizerunek firmy w Internecie (a należy pamiętać, że Internet stanowi też funkcję opisu rzeczywistości offline) nazywamy e-brandingiem.
E-branding nie jest tylko dla tych, którzy opierają swoją działalność na internecie (np. e-sklepy). Badania pokazują, że coraz częściej korzystamy z opisów produktów, recenzji czy porównywarek cen, nawet będąc w sklepie i trzymając produkt w ręku. To oznacza, że na decyzje zakupowe ma wpływ także wizerunek firmy w internecie.
Logo jako najważniejszy element brandingu i e-brandingu
Logo nie może być przypadkowym znakiem, nie związanym z profilem, celem i wartościami Twojej firmy. Logo jest wizytówką, ale przede wszystkim jest komunikatem. Z jakimi cechami chcesz być kojarzony? Jaki obraz swojej firmy chcesz wykreować w świadomości odbiorców? To właśnie na strategii marki powinien opierać się projekt logo – kształty, kolory, font, claim i idea znaku to wszystko szczegółowo określone komunikaty skierowane do zdefiniowanej grupy docelowej.
Czemu logo jest takie ważne?
- często to pierwszy kontakt klienta z marką
- logo umieszczane jest na niemalże wszystkich materiałach reklamowych i informacyjnych
- logo niesie za sobą przekaz – jak chcesz zyskać klientów jeśli się z nimi odpowiednio nie komunikujesz?
- logo to element identyfikacji – praca nad jego rozpoznawalnością i pozytywnym odbiorem to pierwszy i podstawowy krok w stronę dobrego brandingu
Gdzie logo pojawia się w internecie?
- strona internetowa
- landing page
- banery reklamowe w sieci Google oraz w mediach społecznościowych
- prezentacje online
- case study i prezentacje produktów
- trony firmowe w mediach społecznościowych – na pierwszy rzut oka zdjęcia profilowe (czy zdjęcia w tle, jak na Facebooku), w dalszej (ale równie ważnej części) na grafikach, zdjęciach, infografikach i wideo opublikowanych w social media
- jeśli zadbasz o odpowiedni PR – w mediach internetowych
Wygląd i funkcjonalność strony www
Czy zdarzyło Ci się oszacować jakość usług firmy po wyglądzie lub funkcjonalności strony www? Nie jest tajemnicą, że robimy to w ciągu kilku sekund. Strony, które nie przyciągają współczesnym designem, a ich zawartość charakteryzuje się brakami w realizacji podstawowych zasad projektowych (m.in. UX czy RWD) mają największe współczynniki odrzuceń i bardzo słabe wyniki czasu spędzonego na stronie.
Co zrobić, by strona www budowała Twój pozytywny wizerunek?
- opracuj dobrą nazwę domeny, która nie wprowadzi odbiorcy w błąd, wskaże na profil Twojej działalności lub będzie jednoznacznie kojarzyć się z Twoją firmą
- zadbaj o intuicyjność strony (budowa menu, odpowiednie przyciski call to action)
- testuj stronę pod kątem UX
- sprawdź czy wszystkie funkcjonalności działają poprawnie (zapis do newslettera, pobranie plików, odtwarzanie materiałów wideo, formularz kontaktowy itd.)
- zadbaj o responsywność strony, w szczególności skupiając się na wersji mobilnej, która z miesiąca na miesiąc zyskuje na znaczeniu ze względu na wciąż rosnący ruch mobilny (smartfony, tablety)
Spójność materiałów wizerunkowych
Aby budować pozytywny i trwały wizerunek marki musisz w każdym miejscu i czasie mówić tym samym językiem. Twoja strona internetowa, pełna identyfikacja wizualna, materiały promocyjne (drukowane oraz online) powinny od razu być kojarzone z Twoją firmą. Często odbiór marki o nieugruntowanej i silnej pozycji na rynku odbywa się na zasadzie skojarzeń. Przykład? Użytkownik widząc baner reklamowy przypomina sobie, że w innym miejscu w sieci (np. na Facebooku) widział kreację graficzną w podobnym stylu. Intryguje go to podobieństwo, więc klika w baner i przenosi się na stronę zbudowaną w tym samym stylu. Kilkukrotny, spójny komunikat zwiększa prawdopodobieństwo zapamiętania marki i wywołuje pozytywne skojarzenia: przejrzystość, porządek, dbałość o szczegóły. Zanim zaczniesz budować swoją stronę internetową zadbaj o projekt identyfikacji wizualnej, a dopiero po opracowaniu tych materiałów i stworzeniu witryny, o stworzenie materiałów do promocji w sieci.
Komunikacja w mediach społecznościowych i marketing informacji
Social media to nie tylko strona firmowa na Facebooku. Zanim założysz konta i zaplanujesz swoje działania w sm, przygotuj strategię komunikacji. To dokument, który wskaże drogę komunikacji z klientem – określa wizerunek jaki będziesz budować, częstotliwość i formy komunikatów oraz kanały.
Pamiętaj, że każdy portal społecznościowy ma swoją funkcję i obecność na nim powinna wynikać z Twojej strategii. Jeśli chcesz stać się autorytetem w branży i edukować swoich odbiorców warto pomyśleć o założeniu vloga na YouTubie oraz zaplanowanych seriach artykułów na blogu. Jeżeli Twoje usługi możesz zawrzeć w portfolio, zastanów się nad zasadnością korzysta z Instagrama, Pinteresta czy Behance.
Jakie elementy składają się na komunikację z klientem:
- wszystkie treści na Twojej stronie internetowej
- hasła reklamowe w kampaniach
- artykuły na blogu
- treści postów i opisy realizacji w mediach społecznościowych
- komentarze i dialogi prowadzone w social media
- treść newslettera
- komunikacja mailowa
Na wyszczególnienie zasługuje komunikat o Twoich produktach lub usługach. Potraktuj zakładkę “Usługi” na Twojej stronie internetowej jako najważniejszą – to jej treść może zachęcić lub wywołać rezygnację z wyboru Twojej firmy na partnera biznesowego.
O swoich usługach mów jasno, zrozumiale i używaj języka korzyści – co Klient zyska jeśli zakupi Twój produkt? Jaki problem rozwiąże? Pokaż mu, że Twoje usługi to najlepsza droga do wyeliminowania wszelkiego rodzaju bolączek.
Zanim klient podejmie decyzję, lubi otrzymać potwierdzenie, że jest ona słuszna. Elementem brandingu są także takie zapewnienia w postaci referencji, recenzji na Facebooku lub opisu współpracy ze znanymi markami. Skoro inni, znaczący na rynku gracze, zaufali Twojej firmie to dlaczego nowy klient się waha? Nie ma powodu!
Aby komunikacja pozytywnie wpływała na wizerunek Twojej firmy potrzebujesz:
- dobrego copywritera
- kreatywnego i doświadczonego social media specjalistę
- content marketing specjalistę z praktyczną wiedzą na temat marketingu informacji
- Lub oczywiście agencji marketingowej, która zrobi to wszystko za tych trzech specjalistów 🙂
Obsługa Klienta
Na koniec detale, o które warto zadbać podczas obsługi Klienta. Niestety to wciąż temat, który kuleje w wielu firmach. Czy w Twojej firmy obowiązują procedury obsługi klienta? Jak szybko powinien się pierwszy kontakt po otrzymaniu zapytania ofertowego? Po jakim czasie Klient powinien dostać odpowiedzieć na maila? Kiedy dzwonić, jak pisać i jak obsługiwać formularze kontaktowe, czaty i skrzynkę wiadomości w social media? To szczegóły, które należy bardzo skrupulatnie zaplanować, ponieważ nawet najmniejsza niejasność w komunikacji może być podstawą zachwiania zaufania.
Podpowiadamy, o jakie szczegóły zadbać:
- stwórz procedury dla działu handlowego dotyczące wysyłki e-maili, kontaktów telefonicznych oraz spotkań biznesowych
- wyróżnij i przeszkól ze strategii komunikacji wszystkie osoby, które mają kontakt z klientem
- zaprojektuj stopki mailowe, dla każdej z tych osób
- w kampaniach leadowych zadbaj o jasne komunikaty potwierdzające dokonanie akcji (np. wysłanie formularza)
- projekt newslettera dla klientów (zarówno w kwestii graficznej jak i zaplanowanie komunikatów)
Podsumowanie
Nie chcemy Cię przestraszyć, ale to tylko niektóre z elementów składowych e-brandingu. Każdy komunikat – wizualny, tekstowy czy behawioralny może wpływać na wizerunek Twojej firmy. Wiedz, że możesz to kontrolować jeśli posiadasz odpowiedni zespół specjalistów, analizy własnego rynku i określony profil grupy docelowej. Jeśli nie masz zasobów w jakiejkolwiek z opisanych w artykule obszarów e-brandingu, zgłoś się do nas.