Działania w sieci stają się coraz bardziej czasochłonne, co automatycznie powoduje wzrost kosztów. Celem tego postu jest pokazanie jak można zintegrować działania z zakresu PR, SEO oraz e-marketingu, aby realizować kilka celów jednocześnie używając tych samych narzędzi. Wystarczy kilka kosmetycznych zabiegów
Obecność w social media w dzisiejszych czasach jest dla wielu osób nieodłączną częścią życia prywatnego jak i zawodowego, więc powinniśmy to wykorzystać. Obecnie w Polsce popularnych jest kilkanaście portali social media o różnej specyfice czy grupie docelowej. Należy pamiętać, że ich popularność jest różna i nie zawsze nadaje się do naszej grupy docelowej.
Od czego powinniśmy zacząć?
Musimy wiedzieć dlaczego i po co jesteśmy obecni na danym portalu. Jeśli chcemy być obecni na każdym z nich powinniśmy mieć przygotowany odpowiedni plan działania i treści, które chcemy udostępniać. Chciałbym zaznaczyć, że gdybyśmy planowali jedynie działania wizerunkowe prawdopodobnie wybrałbym jeden portal, gdzie mamy największą szansę na dotarcie do grupy docelowej i skupiłbym się na nim. W tym wypadku łączymy działania Social Media czy PR z SEO, dla którego bardzo istotnym aspektem są linki z portali społecznościowych oraz ich lajkowanie i szerowanie. Jest to kluczowy element wsparcia dla SEO przez tworzenie tzw. link buildingu (procesu zdobywania linków do danej strony internetowej) co wpływa na popularność witryny i podniesienia pozycji strony w wyszukiwarkach.
Jak można to zrobić ?
W bardzo prosty sposób….
Fundamentem dla tych działań jest posiadanie bloga, na którym dodajemy content czyli wartościowe, atrakcyjne i przydatne dla użytkowników treści. Treści te pomagają w budowaniu długotrwałych relacji z klientami poprzez interakcję i zaangażowanie obydwu stron. Później treści z bloga udostępniane są w social media by przekierować ruch na bloga, na którym dodatkowo umieszczamy banery promujące oferty specjalne i promocje. Banery kierują do strony promocyjnej typu Landing Page. Co to jest Landing Page oraz jak stworzyć skuteczny Landing Page możesz przeczytać tutaj.
Proste? Zatem do dzieła.
Mówimy: social media, myślimy:
Facebook
Ten najpopularniejszy portal na świecie to miejsce, gdzie większość marek zaczyna i kończy swoją obecność w Internecie.
Można dzielić się na nim linkami, zdjęciami, treściami i filmikami. Facebook był gwoździem do trumny dla popularnego niegdyś komunikatora internetowego Gadu Gadu.
Już przy zakładaniu fanpage mamy pierwszą okazję do wsparcia SEO przy link buildingu przez linkowanie stron w informacjach o firmie.
Możemy również udostępniać na tablicy artykuły z bloga, informację o promocjach, wydarzeniach oraz dodawać zdjęcia i w ich opisach linkować naszą stronę.
Facebook’a możesz również zintegrować z innymi portalami m.in. Twitterem czy Pinterestem poprzez zewnętrzne aplikacje takie jak Woobox. Jej zastosowanie możecie zobaczyć klikając tutaj.
Wrzucamy post na naszą tablicę i promujemy go poprzez Facebook ADS do grupy docelowej. Pamiętajmy aby odpowiednio używać w postach #tagów. Jak używać # na Facebooku to temat na osoby wpis. Gdy ludzie lajkują, komentują i udostępniają nasz post budujemy linki przychodzące do naszej strony, jednocześnie mając na uwadze działania PR, ponieważ cały czas komunikujemy się z naszą grupą docelową. Na blogu promujemy ofertę promocyjną poprzez Landing Page, dzięki czemu działamy marketingowo w celu generowania sprzedaży. W standardowych działaniach PR skupialibyśmy się na samej komunikacji z klientami. Tutaj nasze działania mają na celu jeszcze przekierowanie ich na stronę, gdzie oferujemy im wartościowe treści, a także tworzenie linków do witryny.
Pokażę Ci case study -> link znajdziesz na samym dole.
Twitter
Posty na nim są najczęściej komentarzami do bieżących wydarzeń. Cały komunikat, który chcemy przekazać musi zawrzeć się w 140 znakach. Zarówno linki, zdjęcia, jak i treść. W bardzo prostu sposób możemy dzielić się postami z ludźmi, którzy nas obserwują i wspierać działania link buildingowe. Nie zapominamy o #tagach! Działa tu dokładnie taka sama zasada promocji, jak na Facebooku.
Pinterest
Facebook łączy nas ze znajomymi, Twitter pozwala przekazywać w 140 znakach informacje i być blisko świata celebrytów, Pinterest łączy użytkowników przede wszystkim z tym, co ich interesuje. To wielka tablica, na której możemy zakładać albumy i wrzucać do nich zdjęcia i filmy. Ze wszystkim tym, co chcemy pokazać naszym klientom. Dodatkową wartością jest fakt, że w opisie każdego zdjęcia i filmiku możemy dodać link do naszej strony. Możemy na przykład opublikować graficzny obrazek z tytułem wpisu na blogu i wrzucić go na Pinterest do katalogu Blog.
Google+
Narzędzie funkcjonalnie bardzo podobne do Facebooka. Mamy możliwość dodawania postów z linkami, tworzenia albumów ze zdjęciami czy dodawania video. Dodatkowo istnieje możliwość dodawania linków do innych portali, na których jesteśmy aktywni.
Google+ nie jest bardzo popularny, ale warto prowadzić na nim konto, ponieważ każdy post jest osobno pozycjonowany przez wyszukiwarkę i są one lepiej traktowane niż zwykłe linki. Dodatkowo możemy płatnie promować posty poprzez narzędzie Google AdWords, aby komunikować się z naszą grupą docelową. +1 są odpowiednikiem Facebookowego like. Mechanizm działa tak samo.
Foursquere
Portal oparty o geolokalizację, opiniotwórczy serwis społecznościowy. Przeznaczony jest głownie dla użytkowników smartfonów, tabletów itp. Jednym z pomysłów na Foursquere jest odkrywanie miejsc znajdujących się w naszej okolicy albo sprawdzanie, czy gdzieś niedaleko są nasi znajomi. Serwis pełni także rolę przewodnika i platformy zbierającej opinie o ciekawych miejscach.
Nasze konto jest tworzone dla naszych klientów. To oni głównie dodają zdjęcia, oceny i opinie o naszej firmie. My natomiast możemy w opisie zostawić link do bloga.
Linked In
Portal, na który możemy dodawać posty z linkami lub plikami, ale potrzebujemy bardzo wartościowych treści, ponieważ jest to profesjonalna sieć do wymiany doświadczeń, szukania pracy, rekrutowania pracowników i budowania pozycji eksperckiej. Ważne, aby treści które linkujemy były przydatne dla ludzi, którzy zainteresują się naszą firmą.
Podsumowując:
Na każdym portalu możemy reklamować naszą firmę, produkt czy usługę. Musimy tylko dobrze przygotować plan działania po to, by odpowiednio dopasować działania do możliwości portalu oraz grupy docelowej, która na nim dominuje. Poniżej przygotowałem podsumowanie w formie checklisty.
1) Zakładamy konta na portalach społecznościowych i uzupełniamy ich profile.
2) Dodajemy wpis na bloga, który w sposób bezpośredni wiąże się z naszą ofertą np. fotograf ślubny może zrobić wpis pt. “9 największych błędów, które popełniają narzeczeni wybierając fotografa na swój ślub”
3) Tworzymy stronę ofertową! Musimy zadbać o to, aby osoby które przeczytają nasz wpis mogły w prosty sposób przejść do strony ofertowej.
4) Nasz wpis z bloga umieszczamy na założonych wcześniej profilach Social Media
5) Promujemy wpisy, aby uzyskać jak największe zainteresowanie w obrębie naszej grupy docelowej (np. poprzez Facebook – kierujemy reklamy do osób, które są zaręczone)
6) Obserwujemy naszą kampanię i sprawdzamy stopę zwrotu. Niezależnie od wyników należy pamiętać o optymalizacji działań i prowadzonych kampanii! Zawsze można zrobić coś lepiej
Zobacz Case Study ze zdjęciami: Łubinowe Wzgórze