Strategia pozyskiwania klientów w social media, czyli skuteczny marketing społecznościowy

Działania w sieci stają się coraz bardziej czasochłonne co automatycznie powoduje wzrost kosztów. Celem tego postu jest pokazanie jak można zintegrować działania z zakresu PR, SEO oraz e-marketingu aby realizować kilka celów jednocześnie używając tych samych narzędzi. Wystarczy kilka kosmetycznych zabiegów 😉

Obecność w social media w dzisiejszych czasach jest dla wielu osób nieodłączną częścią życia prywatnego jak i zawodowego, więc powinniśmy to wykorzystać.  Obecnie w Polsce popularnych jest kilkanaście portali social media o różnej specyfice czy grupie docelowej, jednak ich popularność jest różna i nie zawsze nadaje się do naszej grupy docelowej. Postanowiłem omówić tylko część z nich ponieważ na nich chciałbym się skupić przy tworzeniu strategii dla Twojej firmy.

Musimy wiedzieć dlaczego i po co jesteśmy obecni na danym portalu. Jeśłi chcemy być obecni na każdym z nich powinniśmy mieć przygotowany odpowiedni plan działania i treści które chcemy udostępniać. Chciałbym zaznaczyć, że gdybyśmy planowali jedynie działania wizerunkowe prawdopodobnie wybrałbym jeden portal gdzie mamy największą szansę na dotarcie do grupy docelowej i skupił się na nim . W tym wypadku łaczymy działania Social Media czy PR z SEO dla którego bardzo istotnym aspektem są linki z portali społecznościowych oraz ich lajkowanie i szerowanie, dlatego w mojej strategii uwzględniłem dla przykładu kilka portali społecznościowych.

Jest to kluczowy element wsparcia dla SEO przez tworzenie tz link building. (procesu zdobywania linków do danej strony internetowej) co wpływa na popularność witryny i podniesienia pozycji strony w wyszukiwarkach.

Jak można to zrobić ?
W bardzo prosty sposób….

Fundamentem dla tych działań jest posiadanie bloga na którym dodajemy content czyli wartościowe, atrakcyjne i przydatne dla użytkowników treści. Treści te pomagają w budowaniu długotrwałych relacji z klientami poprzez interakcję i zaangażowanie obydwu stron. Później treści z bloga udostępniane są w social media by ściągnąć ruch na bloga na którym dodatkowo umieszczamy banery promujące oferty specjalne i promocje które kierują do strony promocyjnej typu Landin Page. Co to jest Landing Page oraz jak stworzyć skuteczny Landing Page możesz przeczytać tutaj.

Proste? Zatem do dzieła.

Mówimy: social media, myślimy:

Facebook

Ten najpopularniejszy portal na świecie to miejsce, gdzie większość marek zaczyna i kończy swoją obecność w Internecie.
Można dzielić się na nim linkami, zdjęciami, treściami i filmikami. Facebook był gwoździem do trumny dla popularnego niegdyś komunikatora internetowego Gadu Gadu.
Już przy zakładaniu fanpage mamy pierwszą okazję do wsparcia SEO przy link buildingu przez linkowania stron w informacjach o firmie.
Może również udostępniać na tablicy artykuły z bloga, informację o promocjach, wydarzeniach oraz dodawać zdjęcia i w ich opisach linkować naszą stronę.
Facebook’a może również zintegrować z innymi portalami m.in. Twitterem czy Pinterestem poprzez zewnętrzne aplikacje takie jak Woobox. Jej zastosowanie możecie zobaczyć klikając tutaj.

 

 

Twitter

Posty na nim są najczęściej komentarzami do bieżących wydarzeń. Cały komunikat który chcemy przekazać musi zawrzeć się w 140 znakach. Zarówno linki, zdjęcia, jak i treść. Oczywiscie
Dlatego w bardzo prostu sposób możemy dzielić się postami z ludźmi którzy nas obserwują i wspierać działania link buildingowe. Nie zapominamy o #tagach! Dokładnie taka sama zasada promocji jak na Facebooku.

Pinterest

Facebook łączy nas ze znajomymi, Twitter pozwala przekazywać w 140 znakach informacje i być blisko świata celebrytów, to Pinterest łączy użytkowników przede wszystkim z tym co ich interesuje. Wielka tablica na której możemy zakładać albumy i wrzucać do nich zdjęcia i filmy. Ze wszystkim tym co chcemy pokazać naszym klientom. Dodatkową wartością jest fakt że w opisie każdego zdjęcia i filmiku możemy dodać link do naszej strony. 🙂
Możmey zrobić graficzny obrazek z tytułem wpisu na blogu i wrzucić go na Pinterest, w ten sposób możemy zobić album blog i publikować tam treści linkujące do bloga.

Google+

Narzędzie funkcjonalnie bardzo podobne do Facebooka. Mamy możliwość dodawania postów z linkami, tworzenia albumów ze zdjęciami czy dodawania video.
Dodatkowo istnie możliwość dodawania linków do innych portali na których jesteśmy aktywni.
Google+ nie jest bardzo popularny ale warto prowadzić na nim konto ponieważ każdy post jest osobno pozycjonowany przez wyszukiwarkę i są one lepiej traktowane niż zwykłe linki. Dodatkowo możemy płatnie promować posty poprzez narzędzie Google AdWords aby komunikować się z naszą grupą docelową. +1 są odpowiednikiem Facebookowego like. Mechanizm działa tak samo.

Foursquere

Portal oparty o geolokalizację opiniotwórczy serwis społecznościowy. Przeznaczony jest głownie dla użytkowników smartfonów, tabletów itp. Jednym z pomysłów na Foursquere jest odkrywanie miejsc znajdujących się w naszej okolicy  albo sprawdzanie, czy gdzieś niedaleko są nasi znajomi. Serwis pełni także rolę przewodnika i platformy zbierającej opinie o ciekawych miejscach.
Nasze konto jest tworzone dla naszych klientów. To oni głównie dodają zdjęcia, oceny i opinie o naszej firmie ale możemy linkować w profilu do naszego bloga.

Linked In

Portal na który możemy dodawać posty z linkami lub plikami, ale potrzebujemy bardzo wartościowych treści, ponieważ jest to profesjonalna sieć do wymiany doświadczeń, szukania pracy, rekrutowania pracowników i budowania pozycji eksperckiej. Nie znaczy że tylko takie treści trzeba tam wrzucać. Ważne aby treści które linkujemy były przydatne dla ludzi którzy zainteresują się naszą firmą.

Na każdym portalu możemy reklamować naszą firmę, produkt czy usługę. Musimy tylko dobrze przygotować plan działania . Żeby odpowiednio dopasować działania do możliwości portalu oraz grupy docelowej która na nim dominuje.

Podsumowując:

zobacz-case-studyprzejdzdooferty

 

 

 

 

 

 

 

Tagi:

Łukasz Pach

Miłośnik marketingu, zarządzania i ebiznesu. Zewnętrzny doradca dla firm, szkoleniowiec z marketingu oraz strategii pozyskiwania ruchu na stronach internetowych. Jako absolwent Krakowskiej Politechniki porzucił inżynierskie zacięcie na rzecz zgłębiania arkanów życiowej miłości - marketingu i zarządzania - najsilniejszego uzależnienia oraz pasji. Przez 4 lata pracownik firmy Bard Centrum Gier zajmujący się marketingiem oraz PR firmy co pozwoliło na tworzenie comiesięcznych najbardziej szalonych onlinowych kampanii marketingowych. Wyznawca Facebooka jako podstawowego narzędzia do planowania grup docelowych pod względem demograficznym i behawioralnym dla sklepów internetowych. Fan ekonomii społecznej. Stale od 2005 roku poszerza swoją wiedzę z zakresu marketingu, zarządzania i ebiznesu. Od 2011 roku współwłaściciel Agencji Interaktywnej ADream.

Komentarze

komentarzy

Jeden komentarz.

  1. Kamila-
    24 stycznia 2015 na 13:37

    Witam,

    Artykuł bardzo ciekawy.

    Pozdrawiam
    Kamila

Skomentuj

sixteen − 13 =

Top